LIBERALI, F. C.; LAGE, M. P. S. R.; CAIRES, V. C. C.; NOVAS, C. R. Memories of (I)migrants: Narratives of Resistance in the Fight Against Racism and Xenophobia. In: Alex Alves Egido, Giuliana Castro Brossi. (Org.). Applied linguistics in the Global South: ethical human relations within and beyond the academia. 1ed. Maryland: Lexington Books, 2025, v. 1, p. 107-124.
CARRIJO, V. L. S.; LIBERALI, F. C. Fissuras na necroeducação: pedagogias insurgentes para uma educação libertadora. In: Fernanda Coelho Liberali, Viviane Letícia Silva Carrijo. (Org.). Pedagogias insurgentes para romper com a necroeducação. 1ed. Campinas: Pontes, 2024, v. 1, p. 11-22.
LIBERALI, F. C.. Criando fissuras na necroeducação. In: Fernanda Coelho Liberali, Viviane Letícia Silva Carrijo. (Org.). Pedagogias insurgentes para romper com a necroeducação. 1ed. Campinas: Pontes, 2024, v. 1, p. 23-47.
LIBERALI, F. C.; MAGALHAES, M. C. C.; MEANEY, M. C.; DIEGUES, U. C. C.; SOUSA, S. S.; PARDIM, R. P.; MODESTO-SARRA, L. K.; CARRIJO, V. L. S. A Pesquisa Crítica de Colaboração nos projetos do Grupo LACE. In: Kleber Aparecido da Silva, Paula Cobucci. (Org.). Perspectivas decoloniais nos estudos da linguagem. volume 16. 1ed. Campinas: Mercado de Letras, 2024, v. 16, p. 223-250.
STETSENKO, A.; LIBERALI, F. C.; LOPES, J. C. B. Diálogos com Stetsenko: agência radical-transformadora. In: Fernanda Coelho Liberali, Daniela Vendramini-Zanella,Valdite Pereira Fuga. (Org.). Diálogos Vygotskianos. 1ed. Campinas: Pontes, 2024, v. 1, p. 23-36.
UNAMUNO, V.; LIBERALI, F. C. A linguagem como instrumento de resistência e escuta decolonial. In: Fernanda Coelho Liberali, Antonieta Megale, Jorgelina Tallei, Viviane Letícia Silva Carrijo. (Org.). Diálogos insurgentes: perspectivas decoloniais em transformação. 1ed. Campinas: Pontes, 2024, v. 1, p. 17-28.
MIGNOLO, W.; CARBALLO, F.; ROBLES, L. A. H.; LIBERALI, F. C.; TALLEI, J. I. Pensamento decolonial: entre fronteiras e possibilidades. In: Fernanda Coelho Liberali, Antonieta Megale, Jorgelina Tallei, Viviane Letícia Silva Carrijo. (Org.). Diálogos insurgentes: perspectivas decoloniais em transformação. 1ed. Campinas: Pontes, 2024, v. 1, p. 89-110.
AJACOPA, T. L.; LIBERALI, F. C. A decolonialidade e a valorização das línguas indígenas: desafios e perspectivas na Bolívia. In: Fernanda Coelho Liberali, Antonieta Megale, Jorgelina Tallei, Viviane Letícia Silva Carrijo. (Org.). Diálogos insurgentes: perspectivas decoloniais em transformação. 1ed. Campinas: Pontes, 2024, v. 1, p. 127-138.
LOPES, L. C.; LIBERALI, F. C. Explorando ferramentas teatrais na educação: um estudo de caso do curso 'Arco-íris teatral'. In: Sueli Cristina Marquesi, Lílian Maria Ghiuro Passarelli, Andréa Pisan Soares Aguiar, Maria das Graças Soares Rodrigues, Almudena Santaella Vallejo, Arcadio Sotto Díaz. (Org.). Educação, texto e discurso: interfaces na formação de professores. 1ed. Campinas: Pontes, 2024, v. 1, p. 223-232.
LIBERALI, F. C. Curriculum De-encapsulation as a Decolonial Instrument to Develop Good Living in Brazil. In: Till Manderbach, Johanna Ruge, Peter Brook, Eileen Wengemuth, Sigga Waleng. (Org.). Beyond adaptation: the unity of personal and social change in critical psychology and cultural-historical theory. 1ed. New York: Peter Lang, 2024, v. 4, p. 143-160.
SOUSA, S. S.; LIBERALI, F. C. Formação Engajada: a arte como instrumento de transformação. In: Laurinda Ramalho de Almeida,Vera Lucia Trevisan de Souza, Vera Maria Nigro de Souza Placco. (Org.). O coordenador pedagógico e a escola reflexiva. 1ed.São Paulo: Edições Loyola, 2024, v. 19, p. 121-140.
LIBERALI, F. C.; NNAMANI, C. V.; BLECK, J. Práticas decoloniais em projetos engajados: o trabalho de três pesquisadoras em comunidades vulnerabilizadas. In: Fernanda Coelho Liberali, Antonieta Megale, Jorgelina Tallei e Viviane Letícia Silva Carrijo. (Org.). Diálogos insurgentes: perspectivas decoloniais em transformação. 1ed.Campinas: Pontes Editores, 2024, v. 1, p. 339-352.
LIBERALI, F. C.; CARRIJO, V. L. S.; VIEIRA, D. A.; DIAS, J. S. L.; CAIRES, V. C. C. Women?s memories in Brazilian pandemic times: narratives of migrants to reframe histories. In: Mariam Seedat-Khan; Johanna O. Zulueta. (Orgs.). Women and COVID-19: A Clinical and Applied Sociological Focus on Family, Work and Community. 1ªed. London: Routledge, 2024, v. 1, p. 150-167.
MEGALE, A. H.; LIBERALI, F. C. CLIL in Brazil: Revisiting CLIL Through Critical Lens. In: Yolanda Ruiz de Zarobe, Darío Luis Banegas. (Orgs.). Content and Language Integrated Learning in South America. 1ª ed. New York City: Springer Cham, 2024, v. 46, p. 49-66.
LIBERALI, F. C.; SANCHES, E. M. B. C. C.; CAVALETTI, S. Multimodal Analyses of Children?s Voices as a Means for Critical Teachers? Education. In: Linda Mahony, Sharynne McLeod, Andi Salamon, and Jenny Dwyer. (Orgs.). Early Childhood Voices: Children, Families, Professionals. (Part of the book series: International Perspectives on Early Childhood Education and Development (CHILD, volume 42)). 1ªed. New York: Springer, 2024, v. 42, p. 237-250.
LIBERALI, F. C.; VENDRAMINI-ZANELLA, D.; MAZUCHELLI, L.; FUGA, V. P.; PEJAO, R. S. T.; MODESTO-SARRA, L. Funds of Perezhivanie: Creating Cracks in the Walls of Oppression. In: Angela K. Salmon; Amparo Clavijo-Olarte. (Orgs.). Handbook of Research on Socio-Cultural and Linguistic Perspectives on Language and Literacy Development. 1ª ed. USA: IGI Global, 2023, v. 1, p. 412-434.
CARMONA, M. M. N. M.; LIBERALI, F. C. A cadeia criativa como possibilidade para compartilhar práticas pedagógicas em espaços de formação docente. In: Lílian Ghiuro Passarelli; Ana Lucia Madsen Gomboeff. (Orgs.). Formação de formadores para a escola básica do século XXI: relatos de pesquisa VIII. 8ª ed. Campinas: Pontes, 2023, v. 8, p. 125-146.
SILVA, C. R. D. P.; SOUSA, S. S.; LIBERALI, F. C. Narrativas infantis, as possibilidades e ampliações de agência na construção do conhecimento. In: Emília Maria Bezerra Cipriano Castro Sanches; Andreia Menarbini; Alessandra Olivieri Santos; Cristina Ramos da Silva. (Org.). As narrativas das crianças na escola da infância. 1ª ed. Campinas: Pontes Editores, 2023, v. 1, p. 61-75.
TALLEI, J.; DINIZ-PEREIRA, J. E.; LIBERALI, F. C. Sentipensante. In: Doris Cristina Vicente da Silva Matos; Cristiane Maria Campelo Lopes Landulfo de Sousa. (Org.). Suleando conceitos e linguagens: decolonialidades e epistemologias outras. 1ª ed. Campinas: Pontes, 2022, v. 1, p. 333-338.
LIBERALI, F. C.; MEGALE, A.; LAGE, M. P. S. R.; MODESTO-SARRA, L. K.; TISO, M. D. R. Por uma educação bi/multilíngue intercultural e decolonial. In: Fernanda Coelho Liberali; Antonieta Megale; Daniela Aparecida Vieira. (Org.). Por uma educação bi/multilíngue insurgente. 1ª ed. Campinas: Pontes, 2022, v. 1, p. 21-32.
VIEIRA, D. A.; LIBERALI, F. C. O currículo da cidade da EJA e os migrantes: a aprendizagem da língua portuguesa é u m direito de todos os educandos?. In: Daniela Aparecida Vieira; Fernanda Coelho Liberali. (Orgs.). Português para imigrantes: denunciando injustiças sociais. 1ª ed. Campinas: Pontes Editores, 2022, v. 1, p. 67-85.
ROCHA, C. H.; LIBERALI, F. C.; MEGALE, A. H. For a politically engaged and socioculturally just language education through Critical Multimodal Literacy in Brazilian contexts. In: Sally Brown; Ling Hao. (Org.). Multimodal Literacies in young emergent bilinguals: beyond print-centric practices. 1ª ed. Bristol: Multilingual Matters, 2022, v. 1, p. 86-102.
SANTOS, L. R.; LIBERALI, F. C. Mobilidade Engajada na alfabetização de adultos do MTST. In: Lilian Ghiuro Passarelli; Laurizete Ferragut Passos. (Orgs.). Formando formadores para a escola básica do século XXI: relatos de pesquisa VII. 1ª ed. Campinas: Pontes Editores, 2022, v. VII, p. 217-234.
LIBERALI, F. C.; MAGALHAES, M. C. C.; MEANEY, M. C.; SANTIAGO, C.; CANUTO M.; SANTOS, J. A. A. A group of students' views on the use of multimedia at school: a critical analysis. In: Kleber Aparecido da Silva; Lauro Sérgio Machado Pereira. (Org.). Contemporary critical studies in linguistics: festschrift for Kanavillil Rajagopalan. 1ª ed. Campinas: Pontes Editores, 2022, v. 1, p. 173-200.
SILVA, S. B. S.; LIBERALI, F. C. Multiletramentos como instrumento para a desencapsulação curricular. In: Fernanda Coelho Liberali; Paulo Roberto Gonçalves-Segundo; Raquel Meister Ko. Freitag; Viviane Letícia Silva Carrijo. (Org.). Multiletramentos, práticas de leitura e compromisso social. 1ª ed. Campinas: Pontes, 2021, v. 1, p. 69-83.
LIBERALI, F. C.; FUGA, V. P. ; LOPES, J. C. B. The creation of the viable unheard of as a revolutionary activity. In: Robert K. Beshara. (Org.). Critical Psychology Praxis: psychosocial non-alignment to modernity/coloniality. 1ed.New York: Routledge, 2021, v. 1, p. 85-99.
ESTEFOGO, F.; LIBERALI, F. C. A potência afetiva na transgressão de discursos opressores. In: Adolfo Tanzi Neto. (Org.). Linguística Aplicada de Resistência: transgressões, discursos e política. 1ed.Campinas: Pontes Editores, 2021, v. 1, p. 355-392.
MEGALE, A.H.; LIBERALI, F. C. Como implementar a multiculturalidade. In: Antonieta Megale. (Org.). Educação Bilíngue: como fazer?. 1ª ed. São Paulo: Fundação Santillana, 2021, v. 3, p. 13-27.
LIBERALI, F. C.; MAGALHÃES M. C. C.; MEANEY, M. C.; DIEGUES, U. C. C.; SANTELLA, S. S.; PARDIM, R. P. Critically collaborating to create the viable unheard of: connecting Vygotsky and Freire to deal with a devastating reality. In: Vera Lucia Trevisan de Souza; Guilherme Arinelli. (Orgs.). Qualitative research and social intervention: transformative methodologies for collective contexts. 1ª ed. Charlotte: Information Age Pub, 2021, v. 1, p. 63-81.
LIBERALI, F. C. Construir o inédito viável em meio a crise do coronavírus ? Lições que aprendemos, vivemos e propomos. In: Fernanda Coelho Liberali; Valdite Pereira Fuga; Ulysses Camargo Corrêa Diegues; Márcia Pereira de Carvalho. (Orgs.). 1ª ed. Campinas: Pontes, 2020, v. 1, p. 13-21.
LIBERALI, F. C. O desenvolvimento de agência e a Educação Multi/Bilíngue. In: Antonieta Megale. (Orgs.). Desafios e práticas na educação bilíngue. 1ª ed. São Paulo: Fundação Santillana, 2020, v. 2, p. 78-98.
LIBERALI, F. C. Building Agency for social change. In: Adolfo Tanzi Neto; Fernanda Coelho Liberali; Manolis Dafermos. (Orgs.). Revisiting Vygotsky for social change: Bringing together theory and practice. 1ª ed. New York: Peter Lang, 2020, v. 1, p. 63-83.
CARRIJO, V. L. S.; LIBERALI, FERNANDA COELHO. Educação em tempos de Covid-19: vivências, críticas e possibilidades. In: Frente Democrática de Ermelino Matarazzo (FDEM). (Org.). Democracia e(m) crise: o tratamento das lutas populares em defesa do Estado de Direito(s). 1ª ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020, v. 1, p. 159-172.
LIBERALI, F. C.; OLIVEIRA, E. P.; LIBERALI, C. C. Multiculturalidade e colaboração crítica entre surdos e ouvintes no projeto Digit-M-Ed Hiperconectando Brasil. In: Dánie Marcelo de Jesus; Lucimeire da Silva Furlaneto. (Orgs.). Educação Inclusiva: ensino e formação de professores de língua. 1ª ed. Campinas: Pontes, 2019, v. 1, p. 175-197.
LIBERALI, F. C. Argumentação na opressão destrutiva e na colaboração crítica: do cenário político do impeachment ao contexto do projeto Digit-M-Ed. In: Paula Tatianne Carréra Szundy; Rogério Tilio; Glenda Cristina Valim de Melo. (Orgs.). Inovações e desafios epistemológicos em Linguística Aplicada: perspectivas sul-americanas. 1ª ed. Campinas: Pontes, 2019, v. 1, p. 261-295.
LIBERALI, F. C.; MEGALE, A. Alfabetização, letramento e multiletramentos em tempos de resistência: por que importa?. In: Fernanda Coelho Liberali; Antonieta Megale. (Orgs.). Alfabetização, letramento e multiletramentos em tempos de resistência. 1ª ed. Campinas: Pontes, 2019, v. 1, p. 59-73.
LIBERALI, F. C. A BNCC e a elaboração de currículos para Educação Bilíngue. In: Antonieta Megale. (Org.). Educação bilíngue no Brasil. 1ª ed. São Paulo: Fundação Santillana, 2019, v. 1, p. 29-42.
SOUSA, S. S.; LIBERALI, F. C A formação crítico-colaborativa: reflexões sobre a teoria e prática educomunicativa. In: Lílian Ghiuro Passarelli; Laurizete Ferragut Passos; Marli Eliza Dalmazo Afonso André. (Orgs.). Formando formadores para a escola básica do século XXI: relatos de pesquisa IV. 1ed.Campinas: Pontes, 2019, v. 4, p. 229-248.
VASCONCELOS, M. N. M.; LIBERALI, F. C. Relações de Gênero, Interseccionalidades e Formação Docente. In: Emília Maria B. C. Castro Sanches; Lílian Ghiuro Passarelli. (Orgs.). Formando Formadores para a Escola Básica do Século XXI: Relatos de Pesquisa III. 1ª ed. Campinas: Pontes, 2019, v. , p. 223-247.
LIBERALI, F. C. A argumentação multimodal na compreensão e na transformação de contextos escolares. In: Eduardo Lopes Piris; Isabel Cristina Michelan de Azevedo. (Orgs.). Discurso e Argumentação: fotografias interdisciplinares. vol.1. 1ª ed. Coimbra: Grácio Editor, 2018, v. 1, p. 173-196.
LIBERALI, F. C. Cadeia Criativa: conceitos centrais. In: Fernanda Coelho Liberali, Valdite Pereira Fuga. (Orgs.). Cadeia Criativa: teoria e prática em discussão. 1ª ed. Campinas: Pontes Editores, 2018, v. 1, p. 11-32.
LIBERALI, F. C.; LEMOS, M. F. Gestão crítico-colaborativa na constituição de cadeias criativas. In: Fernanda Coelho Liberali, Valdite Pereira Fuga. (Org.). Cadeia Criativa: teoria e prática em discussão. 1ed.Campinas: Pontes Editores, 2018, v. 1, p. 285-308.
TOQUETAO, S. C.; LIBERALI, F. C. Narrativas digitais multimodais na formação de professores da educação infantil. In: Nelson Antonio Simâo Gimenes; Lilian Ghiuro Passarelli. (Orgs.). Formando formadores para a escola básica do século XXI: relatos de pesquisa II. 1ª ed. Campinas: Pontes Editores, 2018, v. , p. 13-34.
LIBERALI, F. C.; SHIMOURA, Alzira. Creatively enhancing community transformation through work with children and families. In: FLEER, M.; VAN OERS, B. (Eds.). (Org.). International Handbook of Early Childhood Education. 1ª ed. Dordrecht: Springer, 2017, v. 1, p. 1563-1580.
LIBERALI, FERNANDA COELHO; MAGALHÃES, M. C. C. ; MEANEY, M. C. ; SANTIAGO, C. ; CANUTO, M.; AMARAL, F.; CABABE, B. S.; SANTOS, J. A. A. Enhancing multimedia use in state secondary schools in São Paulo: α critical collaborative perspective. In: KONTOPODIS, M.; VARVANTAKIS, C.; WULF, C. (Eds.). Global Youth in Digital Trajectories. 1ª ed. London: Routledge, 2017, v. 1, p. 127-145.
LIBERALI, FERNANDA COELHO. Globalization, Superdiversity, Language Learning and Teacher Education in Brazil. In: BANEGAS, D. L. (Org.). Initial English Language Teacher Education: international perspectives on research, curriculum and practice. 1ª ed. New York: Bloomsbury, 2017, v. 1, p. 177-191.
TREVISAN, N. P. ; LIBERALI, F. C. Indisciplina escolar: uma proposta de formação com base na cadeia criativa. In: PLACCO, V. M. N. de S.; ALMEIDA, L. R. (Orgs.). O coordenador pedagógico e a legitimidade de sua atuação. 1ª ed. São Paulo: Loyola, 2017, v. 1, p. 117-136.
CACERO, E. M.; LIBERALI, F. C. Aula de trabalho pedagógico coletivo: atividade crítica de colaboração?. In: PASSARELLI, L. G. (Org.). Formando formadores para a escola básica do século XXI: relatos de pesquisa. 1ª ed. Pontes Editora: Campinas, SP., 2017, v. 1, p. 157-198.
ROCHA, C. H.; LIBERALI, F. C. Ensino de línguas nos anos iniciais de escolarização: reflexões sobre bilinguismo e letramentos. In: RODRIGUES, A. F.; FORTUNATO, M. P. (Orgs.). Alfabetização e letramento: prática reflexiva no processo educativo. 1ª ed. São Paulo: FFLCH/USP Humanitas, 2017, v. 1, p. 127-144.
LIBERALI, F. C.; LIBERALI, C. C.; PADRE, B. T.; SANTOS, J. A. A. Mobilidade e Práticas Translíngues na Construção de um Mundo com Justiça Social: um Estudo no Projeto DIGIT-M-ED. In: ROCHA, C. H.; EL KADRI, M. S.; WINDLE, J. A. (Orgs.). Diálogos sobre tecnologia educacional: Educação linguística, mobilidade e práticas translíngues. 1ª ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017, v. 1, p. 237-267.
LIBERALI, F. C. Articulação entre argumentação e multimodalidade em contextos escolares. In: LIBERALI, F. C.; DAMIANOVIC, M. C.; NININ, M. O. G.; MATEUS, E.; GUERRA, M. (Orgs.). Argumentação em contexto escolar: relatos de pesquisa. 1ªed. Campinas, São Paulo: Pontes Editora, 2016, v. 1, p. 63-78.
LIBERALI, F. C.; SANTIAGO, C. Atividade Social e Multiletramentos. In: Fernanda Coelho Liberali. (Org.). Inglês: linguagem em atividades sociais. 1ª ed. São Paulo: Blucher, 2016, v. 2, p. 17-31.
LIBERALI, F. C. Adolescências dramaticamente vividas. In: Maria Cristina Damianovic. (Org.). Jovens e adolescentes em prosa. 1ª ed. Campinas, São Paulo: Pontes Editora, 2016, v. 1, p. 11-18.
LIBERALI, F. C.; BORELLI, S.; LIMA, M. E. Gestão Escolar em Cadeias Criativas: Um Processo para Transformações Escolares. In: Kleber Aparecido da Silva; Mariana Mastrella-de-Andrade; Cesário Alvim Pereira Filho (Orgs). A Formação de Professores de Línguas: políticas, projetos e parcerias. 1ª ed. Campinas-SP: Pontes Editora, 2015, v. 1, p. 93-141.
PHILIPPOV, R.; LIBERALI, F. C. A experiência com gestão da escrita do gênero resumo de obra literária na disciplina de literatura inglesa em currículo de letras: pensando a desencapsulação. In: PHILIPPOV, SCHETTINI, R. H.; SILVA, K. A. (Orgs.). Integrando e Desencapsulando Currículos do Ensino Superior. 1ª ed. Campinas-SP: Pontes Editora, 2015, v. 1, p. 71-96.
PRETINI JR, A. ; LIBERALI, F. C. Agir na Vida que se Vive nas Aulas de Língua Inglesa: O Desenvolvimento de Capacidades de Enunciação Performático-Agenciais. In: Juliana Reichert Assunção Tonelli; Jonathas de Paula Chaguri. (Orgs.). Espaço para Reflexão sobre Ensino de Línguas. 1ª ed. Maringá: Eduem, 2014, v. 1, p. 177-197.
LIBERALI, F. C.; FUGA, V. P. Argumentação na atividade de formação crítica, colaborativa e criativa. In: Mateus, E.; Oliveira, N. B.. (Orgs.). Estudos Críticos da Linguagem e Formação de Professores/as de Línguas: Contribuições Teórico-Metodológicas. 1ª ed. São Paulo: Pontes Editora, 2014, v. 1, p. 49-77.
LIBERALI, F. C.; MATEUS, E. F. Pädagogik der Unterdrückten. In: FEUSER, G.; HERZ, B.; JANTZEN, W. (Orgs.). Emotion und Persönlickeit. 1ª ed.: Kohlhammer, 2014, v. 1, p. 353-358.
LIBERALI, F. C. Student-teachers and Teacher-educators Experience New Roles in Pre-service Bilingual Teacher Education in Brazil. In: Christian Abello-Contesse, Paul M. Chandler, María Dolores López-Jiménez, Rubén Chacón-Beltrán. (Orgs.). Bilingual and Multilingual Education in the 21st Century. 1ª ed. Estados Unidos: Multilingual Matters, 2013, v. 1, p. 231-255.
LIBERALI, F. C. Atividade Social Como Base para o Ensino de Língua Estrangeira. In: Fernanda Coelho Liberali. (Org.). Inglês. 1ª ed. São Paulo: Blucher, 2012, v. 2, p. 21-36.
LIBERALI, F. C. Argumentation: Tool And Object In Teacher Education. In: Betânia Passos Medrado; Carla Lynn Reichmann. (Orgs.). Projetos e Práticas na Formação de Professores de Língua Inglesa. 1ª ed. Paraíba: Editora Universitária UFPB, 2012, v. 1, p. 1-24.
LIBERALI, F. C.; SANTOS, I. S.; LEMOS, M. F. A pesquisa crítica de colaboração (PCCol): diálogos em construção. In: Ilka Schapper Santos; Hilda Micarello; Jader Janer Moreira Lopes. (Org.). Itinerários Investigativos: infâncias e linguagens. 1ª ed. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2012, v. 1, p. 95-113.
LIBERALI, F. C. Gestão Escolar na Perspectiva da Teoria da Atividade Sócio-Histórica-Cultural. In: Fernanda Coelho Liberali; Elaine Mateus; Maria Damianovic. (Orgs.). A Teoria da Atividade Sócio-Histórico-Cultural e a Escola: recriando realidades sociais. 1ª ed. São Paulo: Pontes Editores, 2012, v. 1, p. 89-108.
LIBERALI, F. C. Cadeia Criativa: uma possibilidade para a formação crítica na perspectiva da teoria da atividade sócio-histórico-cultural. In: Maria Cecília Camargo Magalhães; Sueli Salles Fidalgo. (Orgs.). Questões de Método e de Linguagem na Formação Docente. 1ª ed. Campinas: Mercado de Letras, 2011, v. , p. 41-64.
LIBERALI, F. C. Histórias de um programa de ação cidadã. In: Fernanda Coelho Liberali; Monica Galante Gorini Guerre; Rosemary Hohlenwerger Schettini. (Orgs.). Programa Ação Cidadã: Pesquisa e transform(ação) de comunidades. 1ª ed. Fortaleza: Aprender Editora, 2011, v. 1, p. 1-44.
LESSA, Angela Brambilla C Themudo.; LIBERALI, F. C.; FIDALGO, S. S.; MAGALHÃES, M. C. C. O conceito de gênero e o trabalho com competências e habilidades do SARESP. In: Fernanda Coelho Liberali; Monica Galante Gorini Guerre; Rosemary Hohlenwerger Schettini. (Orgs.). Programa Ação Cidadã: Pesquisa e transform(ação) de comunidades. 1ª ed. Fortaleza: Aprender Editora, 2011, v. 1, p. 62-71.
LESSA, Angela Brambilla C Themudo.; LIBERALI, F. C.; FIDALGO, S. S. Leitura em diferentes áreas. In: Fernanda Coelho Liberali; Monica Galante Gorini Guerre; Rosemary Hohlenwerger Schettini. (Orgs.). Programa Ação Cidadã: Pesquisa e transform(ação) de comunidades. 1ª ed. Fortaleza: Aprender Editora, 2011, v. 1, p. 73-94.
LIBERALI, F. C.; SHIMOURA, Alzira. Aprender Brincando. In: Fernanda Coelho Liberali; Monica Galante Gorini Guerre; Rosemary Hohlenwerger Schettini. (Orgs.). Programa Ação Cidadã: Pesquisa e transform(ação) de comunidades. 1ª ed. Fortaleza: Aprender Editora, 2011, v. 1, p. 163-199.
LIBERALI, F. C. Projeto educação bilíngue: uma proposta multicultural. In: Fernanda Coelho Liberali; Monica Galante Gorini Guerre; Rosemary Hohlenwerger Schettini. (Orgs.). Programa Ação Cidadã: Pesquisa e transform(ação) de comunidades. 1ª ed. Fortaleza: Aprender Editora, 2011, v. 1, p. 250-264.
LIBERALI, F. C. O Projeto Múltiplos Mundos: por uma perspectiva ampla do existir. In: Fernanda Coelho Liberali; Monica Galante Gorini Guerre; Rosemary Hohlenwerger Schettini. (Orgs.). Programa Ação Cidadã: Pesquisa e transform(ação) de comunidades. 1ª ed. Fortaleza: Aprender Editora, 2011, v. 1, p. 285-294.
MAGALHÃES, Maria Cecília C.; LIBERALI, F. C. A formação crítico-colaborativa de educadores: a 'vida que se vive' - uma complexa escolha teórico-metodológica. In: Elena Mabel Brutten Baldi; GlaúciaN. da Luz Pires; Maria Salonilde Ferreira. (Orgs.). Políticas Educacionais e Práticas Educativas. 1ª ed. Natal: EDUFRN, 2011, v. 1, p. 293-320.
LIBERALI, F. C. Formação de Professores de Línguas: rumos para uma sociedade crítica e sustentável. In: Telma GImenez; Maria Cristina de Góes Monteiro. (Org.). Formação de Professores de Línguas na América Latina e Transformação Social. 1ª ed. Campinas: Pontes, 2010, v. 4, p. 71-92.
LIBERALI, F. C. Cadeia Criativa na Educação Infatil: a intencionalidade na produção de objetos compartilhados. In: Léa Stahlschmidt Pinto Silva; Jader Janer Moreira Lopes. (Orgs.). Diálogos de Pesquisas sobre Crianças e Infâncias. 1ª ed. Niterói: Editora da UFF, 2010, v. 1, p. 41-60.
LIBERALI, F. C. As Linguagens das Reflexões. In: Maria Cecília C. Magalhães. (Orgs.). A Formação do Professor como um Profissional Crítico. 2ª ed. Campinas: Mercado de Letras, 2009, v. 1, p. 87-117.
LIBERALI, F. C. Researchers Learning by Intervention Research: The 'Acting-as-Citizens' Program as a Joint. In: KONTOPODIS, Michalis (Ed.). (Org.). Culture and Emerging Educational Challenges: A Dialogue with Brazil/ Latim America (International Cultural-historical Human Sciences - ICHS). 01ª ed. Berlim: Lehmanns Media, 2009, v. 30, p. 75-96.
LIBERALI, F. C.; MAGALHÃES, M. C. C. Formação de professores e pesquisadores: Argumentando e compartilhando significados. In: TELLES, João A. (Org.). Formação inicial e continuada de professores de língua: Dimensões e ações na pesquisa e na prática. 1ª ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2009, v. 01, p. 43-66.
LIBERALI, F. C. Por um sujeito livre que não teme; faz escolhas. In: SCHETINI, R. H.; DAMIANOVIC, M.C.; HAWI, M.M.; SZUNDY, P. T. C. (Orgs.). Vygotsky: uma revista no início do século XXI. 1ª ed. São Paulo: Andross Editora, 2009, v. 2, p. 233-254.
LIBERALI, F. C. School Teachers in Favela Contexts: Metaphors and Metonymies they live by. In: Mara Sofia ZANOTTO; Lynne CAMERON; Marilda C. CAVALCANTI. (Orgs.). Confronting Metaphor in Use. An applied linguistic approach. 1ª ed. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2008, v. 01, p. 267-285.
LIBERALI, F. C.; SHIMOURA, Alzira. Material Didático para construção da formação crítica: alguns passos para a realização da reunião pedagógica. In: DAMIANOVIC, Maria Cristina. (Org.). Material Didático: Elaboração e Avaliação. 1ª ed. Taubaté-SP: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2007, v. 1, p. 251-267.
LIBERALI, F. C.; MAGALHÃES, M. C. C. O Interacionismo Sócio-Discursivo em Pesquisas com Formação de Educadores. In: FIDALGO, S.S. , SHIMOURA, A. da Silva. (Org.). Pesquisa Crítica de Colaboração: Um Percurso na Formação Docente. 1ª ed. São Paulo: Ductor, 2007, v. 01, p. 169-177.
LIBERALI, F. C.; FUGA, V. P. Spinoza and Vygotsky in the Production of the Concept of Reading. In: Riikka ALANEN; Sari PÖYHÖNEN. (Org.). Language in Action: Vygotsky and Leontievian Legacy Today. 01ª ed. Newcastle, UK: Cambridge Scholars Publishing, 2007, v. 01, p. 101-124.
LIBERALI, F. C.; RAHMILEVITZ, Eliana O. Shared Creativity in Brazilian Schools: Different Contexts, One Pursuit. In: Vita Kalnberzina. (Org.). Radosa Personiba (Creative personality). 1ª ed. Riga: publishing house SIA, 2007, v. 05, p. 261-266.
MAGALHÃES, Maria Cecília C.; LIBERALI, F. C.; LESSA, Angela Brambilla C Themudo. A Formação Crítica: Bases Teórico-Metodológicas. In: Fernanda C. Liberali; Sueli S. Fidalgo. (Orgs.). Ação Cidadã: por uma formação crítico-inclusiva. 1ª ed. Taboão da Serra, SP: UNIER, 2006, v. 1, p. 17-22.
MAGALHÃES, M. C. C. ; LIBERALI, F. C. ; FIDALGO, Sueli. Formação Contínua Docente em Sessões de HTPC. In: Fernanda C. Liberali; Sueli S. Fidalgo. (Orgs.). Ação Cidadã: por uma formação crítico-inclusiva. 1ª ed. Taboão da Serra, SP: UNIER, 2006, v. 1, p. 40-53.
LIBERALI, F. C.; LEMOS, Monica. A Formação de Coordenadores em outro município: o programa em expansão. In: Fernanda C. Liberali; Sueli S. Fidalgo. (Org.). Ação Cidadã: por uma formação crítico-inclusiva. 1ª ed. Taboão da Serra, SP: UNIER, 2006, v. 1, p. 71-72.
LIBERALI, F. C.; LESSA, Angela Brambilla C Themudo; FIDALGO, S. S.; MAGALHÃES, M. C. C. O conceito de Gênero e o Trabalho com Competências e Habilidades do SARESP. In: Fernanda C. Liberali; Sueli S. Fidalgo. (Org.). Ação Cidadã: por uma formação crítico-inclusiva. 1ª ed. Taboão da Serra, SP: UNIER, 2006, v. 1, p. 75-86.
LESSA, Angela Brambilla C Themudo.; LIBERALI, F. C.; FIDALGO, S. S. A Leitura em Diferentes Áreas. In: Fernanda C. Liberali; Sueli S. Fidalgo. (Org.). Ação Cidadã: por uma formação crítico-inclusiva. 1ª ed. Taboão da Serra, SP: UNIER, 2006, v. 1, p. 87-109.
LIBERALI, F. C. A formação crítica do educador na perspectiva da Lingüística Aplicada. In: Lucia Rottava; Sulany Silveira dos Santos. (Org.). Ensino/aprendizagem de Línguas: língua estrangeira. 1ª ed. Ijui: Editora da UNIJUI., 2006, v. 1, p. 15-34.
LIBERALI, F. C.; ZANOTTO, Mara Sophia.; PALMA, Dieli Vesaro.; QUEIROZ, Nancy Maria Stephano de. A Metáfora no Discurso da Educação. In: Bastos, Neusa Barbosa. (Org.).. (Org.). Língua Portuguesa - Reflexões Lusófonas. 1ª ed. São Paulo: Editora PUCSP - EDUC, 2006, v. 1, p. 381-394.
LIBERALI, F. C. Colaboração, Argumentação, Cadeia Criativa e Por Que Não Falar de Sonhos, Amizades e Realizações.... In: FIDALGO, S.S.; SHIMOURA, A. da Silva. (Orgs.). Pesquisa Crítica de Colaboração: Um Percurso na Formação Docente. 1ª ed. São Paulo: Ductor, 2006, v. 01, p. 178-184.
LIBERALI, F. C. As Linguagens das Reflexões. In: Maria Cecília C. Magalhães. (Org.). A Formação do Professor como um Profissional Crítico. 1ª ed. Campinas: Mercado de Letras, 2004, v. 8, p. 87-117.
LIBERALI, F. C. O Papel do Multiplicador. In: Maria Antonieta Alba Celani. (Orgs.). Professores e formadores em mudança: relato de um processo de reflexão e transformação da prática docente. São Paulo: Mercado de Letras, 2003, v. , p. 119-132.
ZYNGIER, S. ; LIBERALI, F. C. Reflexão crítica e o compromisso social na formação de professores. In: Telma Gimenez. (Org.). Ensinando e aprendendo inglês na universidade: a formação de professores em tempos de mudança. Londrina: ABRAPUI, 2003, v. , p. 183-190.
LIBERALI, F. C.; MAGALHÃES, Maria Cecília.; ROMERO, T. Autobiografia, diário e sessão reflexiva: atividades na formação crítico-reflexiva de professores. In: Leila Barbara e Rosinda Castro Guerra Ramos. (Orgs.). Reflexões e ações no ensino-aprendizagem de línguas. São Paulo: Mercado de Letras, 2003, v. 1, p. 131-165.
LIBERALI, F. C. Agente e Pesquisador na ação colaborativa. In: Telma Gimenez. (Org.). Trajetórias na formação de professores de línguas. 1ª ed. Londrina: Editora UEL, 2002, v. , p. 109-127.
LIBERALI, F. C.; ZYNGIER, S. Pre-service teachers working with deprived communities in Brazil. In: Abdeljalil Akkari; Roland Sulana; J-L Gurtner. (Org.). Politiques et stratégies éducatives. Termes de l´´echange et nouveaux enjeux Nord-Sud. 1ª ed.: , 2001, v. 3, p. 275-284.